Grădiniţe în natură: când profesorul este mediul înconjurător

“Şcolile naturii”, “şcoli în aer liber”, “grădiniţe de pădure” – toate aceste denumiri se referă, în fapt, la acelaşi concept. Aceste tipuri de şcoală sau grădiniţă au drept scop creşterea şi educarea copiilor într-un mediu sănătos, natural, de multe ori în mişcare, astfel încât cei mici să poată învăţa direct de la sursă ce înseamnă natura, petrecând fie toată ziua, fie o mare parte a zilei în aer liber. Metoda de învăţare practicată de aceste şcoli libere este experienţa. Copiii sunt încurajaţi să sape în pământ (chiar să se murdărească cu noroi), să urce în copaci, să alerge liberi pe unde doresc şi să se bucure de tot ce le poate oferi natura. Experienţa de acest fel este nepreţuită pentru ei, dar, din păcare, mulţi copii (mai ales din mediul urban) nu au parte de ea.

“Astfel de programe oferă copilului mai mult decât o simplă înţelegere a naturii, îi oferă o sănătate mai bună şi o mai bună coordonare”, spune Martin Clarcke, profesor în cadrul unei grădiniţe germane de pădure. “Vin la noi copii în vârstă de patru ani care abia dacă au fost scoşi pe-afară şi, când ajung aici, abia pot traversa un câmp (pentru că nu e drept), darmite să se caţere într-un copac”, mai spune acesta. Însă, odată ce devin parte dintr-un astfel de program în aer liber, din fericire aceşti copii învaţă destul de repede şi să se caţere în copaci, şi să alerge, şi multe altele. Astfel de şcoli şi grădiniţe libere au început să apară, în ultimii ani, în Germania, Marea Britanie sau Cehia, spre exemplu, dar şi în alte locuri din lume.

În prezent, se pare că sunt peste o mie de asemenea programe libere în lume, iar recent şi o grădiniţă din SUA a anunţat că va înfiinţa un asemenea program (în SUA astfel de şcoli în aer liber erau foarte puţine), în condiţiile în care copiii americani sunt consideraţi cei mai “privaţi de natură” din lume, iar sistemul şcolar american şi părinţii americani continuă să se bazeze pe orele de clasă petrecute în interior, cât mai mult posibil. “Copiii americani sunt prinşi în capcana mentalităţii de interior şi asta este foarte rău, deoarece copiii care nu au deloc cunoştinţe despre natură nu vor deveni adulţi interesaţi să o conserve”, scrie site-ul Inhabitot.

Grădiniţa americană care a anunţat lansarea unui astfel de program în natură este Kimberton Waldorf School (a doua cea mai veche şcoală de tip Waldorf din America de Nord); programul va porni în anul academic 2015 – 2016. Copiii cu vârste între 4 şi 6 ani vor putea petrece jumătate din ziua de grădiniţă în aer liber, pe un teren vast al şcolii care va deveni, astfel, “sala de clasă”. Copiii vor fi încurajaţi să se joace în aer liber, să exploreze şi să cunoască mediul înconjurător şi vor primi noţiuni de bază de grădinărit.