Cum Moldova atrage turiştii cu vin şi natură

Ei sunt mesageri ai unei vechi tradiții. Știu ce înseamnă arome, culori, gusturi, dar și eleganță, rafinament. Orice vorba a lor – a vinificatorilor – începe cu un pahar cu vin, pe care-l toarnă cu mare grijă, apoi savurează mirosul și-l privesc la lumină. Pentru fiecare creator de licoare, vinul are o poveste, iar atunci când e sorbit, dincolo de note și arome, e sesizată și personalitatea omului care l-a făcut.

Vinărie în conacul boieresc de la Mirceşti

Cuvintele rostite de vinificatorul Arcadie Foșnea de la Mircești, Ungheni, prind culoare și tărie precum vinul.  A făcut școală vinicolă germană. Din dragoste faţă de pământul natal, s-a gândit să facă din Mircești, baștina sa, o destinație de poveste.

Crama lui Arcadie Foșnea se află în regiunea vitivinicolă Codru. Aceasta este numită și Toscana Moldovei, or podgoriile de pe cele circa nouă hectare se află la o mare altitudine – 292 de metri. Oenologul are viță de vie de soiuri Feteasca Regală, Sauvignon, Saperavi, Rară Neagră și Fetească Neagră.

Crama de la Mirceşti a fost deschisă în vechiul conac boieresc Foto: Lucia Tăut
Crama de la Mirceşti a fost deschisă în vechiul conac boieresc
Foto: Lucia Tăut

Arcadie Foșnea spune că a călătorit mult prin lume și a acumulat experiență, însă pasiunea pentru natură și vin l-au motivat să revină acasă, să lanseze un proiect și să contribuie la crearea unei istorii frumoase.

Podgoria de la Mirceşti - regiunea vitivinicolă Codru Foto: Lucia Tăut
Podgoria de la Mirceşti – regiunea vitivinicolă Codru
Foto: Lucia Tăut

„Aici, la Mirceşti, era un conac boieresc. Terenul are un potenţial excepțional pentru a crea vinuri cu un caracter puternic. De aceea, am plantat vie, am început construcția unei vinării și am renovat conacul, păstrând stilul arhitectural și simbolurile specifice. Acum, conceptualizăm noi proiecte, iar cel mai probabil în primăvara anului viitor vom lansa și un eveniment sportiv cu un potențial de atragere a turiștilor”, susține oenologul Arcadie Foșnea.

Familia Gogu şi povestea celor 100 de sticle de vin

Vinul are tradiție și poveste și-n familia Gogu de prin părțile Căușenilor. Patru generații au pus la loc de cinste licoarea lui Bachus, iar producerea ei a fost transformată într-o adevărată artă. Gheorghe Gogu este vinificator şi a dorit ca feciorul său, Ilie, să-i urmeze calea. La naşterea fiului, tatăl a îmbuteliat 100 de sticle de vin, din care mai are şi astăzi.

Indicator spre Gogu Winery, Căuşeni, Moldova Foto: Lucia Tăut
Indicator spre Gogu Winery, Căuşeni, Moldova
Foto: Lucia Tăut

Și Ilie nu i-a zădărnicit așteptările, mai ales că bunicul său a fost un vinificator local renumit. A făcut studii de specialitate în tehnologia vinului. După un deceniu de muncă la o renumită vinărie din Moldova, Ilie hotărăște să pună pe roate o afacere proprie. În 2011 începe valorificarea podgoriei părinților, iar în 2014 deschide „Gogu Winery”.  Devenind membru al Asociației Micilor Producători de Vin, Ilie a beneficiat de formări în viticultură și a avut posibilitatea de a-și prezenta vinurile la târguri naționale și internaționale. De  cinci ani, produce vin din soiurile – Merlot, Riesling, Sauvignon, Feteasca Albă.

Potrivit invino.md, particularitatea întreprinderii Gogu Winery şi a altor producători de vinuri constă în producerea vinului de înaltă calitate în cantităţi mici, cu anumită indicaţie geografică.

Micile vinării, o nouă şansă de dezvoltare rurală

Cramele și podgroriile lui Arcadie Foșnea și ale Familiei Gogu pot atrage turiștii pentru că sunt aproape de natură și departe de larma șoselelor și gălăgia orașelor. Oenologii își doresc să fie vizitaţi de tot mai mulți oameni dornici de a savura gustul licorilor autentice și a se contopi cu natura.

De altfel, micii vinificatori sunt tot mai vizitați de turişti, afirmă directoarea executivă a Asociației Naționale pentru Turism Receptor din Moldova, Natalia Țurcanu. Astfel, ei devin mai cunoscuţi, pot să-şi vândă vinul la uşa beciului, contribuie şi la educarea consumatorului de vin local şi încurajează întrebuințarea produselor autohtone.

„Tot mai multe vinării mici şi mijlocii încearcă să diversifice serviciile prestate, creând săli de degustare, valorificând istoria vinăriei, contribuind la dezvoltarea ofertei turistice a Republicii Moldova”, remarcă Natalia Ţurcanu.

Unele vinării şi-au extins oferta: au locuri de cazare, deschid trasee turistice prin regiune. Este încurajată, astfel, şi dezvoltarea comunităţii.

Pe parcursul ultimilor 5 ani, 30 de crame mici, membri ai Asociației Micilor Producători de Vinuri din Moldova, au lansat pe piață vinuri îmbuteliate, beneficiind de suport în creșterea calității vinului, crearea identității de brand, dar și pentru promovarea produselor. Vinul Moldovei a câștigat medalii la cele mai prestigioase concursuri de profil și a devenit ambasadorul țării noastre peste hotare.

Arealul viticol al R. Moldova, cu 3 regiuni vitivinicole istorice: Valul lui Traian (sud-vest), Ștefan Vodă (sud-est) și Codru (centru) Sursa: wineofmoldova.com
Arealul viticol al R. Moldova, cu 3 regiuni vitivinicole istorice: Valul lui Traian (sud-vest), Ștefan Vodă (sud-est) și Codru (centru)
Sursa: wineofmoldova.com

Datorită programelor desfășurate de Proiectul de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID și Guvernul Suediei, sectorul turismului și cel vitivinicol au înregistrat progrese semnificative, cu impact pozitiv asupra dezvoltării comunităților rurale, contribuind la reducerea sărăciei și a migrației.

De asemenea, prin programele de asistență tehnică și financiară pentru pensiunile rurale, 27 de pensiuni rurale au fost sprijinite pentru îmbunătăţirea condițiilor de cazare și diversificarea serviciilor turistice oferite. Drept rezultat, s-a dublat numărul de vizitatori la aceste pensiuni, marcând în anul 2018 o creștere până la 160.000 de turiști.

Text: Dinu RUSU

Video: Lucia TĂUT

Acest material este realizat de Asociaţia Jurnaliştilor de Mediu şi Turism Ecologic  din R. Moldova (AJMTEM), în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova (MEDIA-M)”, finanțat de USAID și UK Aid și implementat de Internews în Moldova.

Articolul Cum Moldova atrage turiştii cu vin şi natură apare prima dată în Ecopresa.