Inspectoratul Ecologic de Stat: Amenzile aplicate pentru încălcarea legislaţiei de mediu constituie circa 2 milioane lei

Inspectoratul Ecologic de Stat: Amenzile aplicate pentru încălcarea legislaţiei de mediu constituie circa 2 milioane lei
Inspectoratul Ecologic de Stat, s-a întrunit în prima jumătate a zilei de astăzi în cadrul unei totalizări a activității întreprinse în primele trei luni ale anului curent. Ministrul Mediului Sergiu…

Cele trei responsabilităţi principale ale IES ţin de:
- Expertiza  ecologică de Stat a obiectelor şi activităţilor economice preconizate;
- Autorizarea emisiilor în atmosferă, folosirii apei, deversării apei reziduale, gestionării deşeurilor şi tăierilor de  arbori;
- Controlul respectării prevederilor  legislaţiei cu privire  la protecţia mediului. 

Anume despre ele a raportat Vitalie Curarari, Șeful IES, care a spus că aspectul financiar este un criteriu necesar de evaluare şi apreciere a eficienţei activităţii IES, aşa cum în baza lui se pot planifica real Programe şi Planuri de acţiuni ecologice în teritoriu, dar anume acest aspect disciplinează cel mai mult beneficiarii de mediu.

Aceste mijloace, în cea mai mare parte sunt direcţionate spre activităţi practice cu efect ecologic nemijlocit cum ar fi:
1) Acţiunea „Rîu curat de la sat la sat”, care a avut o susţinere largă din partea comunităţilor şi societăţii civile;
2) Acţiunea „Un arbore pentru dăinuirea noastră”, devenită tradiţie la nivel de ţară;
3) Săptămîna Mobilităţii Europene cu genericul „Aer curat pentru toţi”;
4) Bilunarul de salubrizare a localităţilor.

 MG 3487 prima

Este cunoscut, că IES asigură efectiv acumularea mijloacelor financiare în fondurile ecologice de susţinere şi promovare a programelor naţionale în domeniul  protecţiei mediului. Pentru conformitate, dlui a menționat că amenzile aplicate pentru încălcarea legislaţiei de mediu constituie circa 2 mln. lei.  Subdiviziunile teritoriale ale IES au asigurat verificarea plăţilor pentru poluarea mediului înconjurător de către agenţii economici poluatori sau utilizatori de resurse naturale în sumă de 4 472 830 lei.

Verigile sistemului protecţiei mediului, menite să transforme  programele şi planurile în acţiuni practice au reuşit să demonstreze că inspectarea şi controlul ecologic au  un caracter constant. În I trimestrul, al a. 2015 au fost inspectate 2 248 întreprinderi şi obiective, urmare la ce, au fost întocmite 3 972 acte de control şi 2 566  procese-verbale şi identificaţi 2 464 contravenienţi supuşi amenzilor şi despăgubirilor  prejudiciului cauzat. De rînd cu acestea au fost efectuate 386  raiduri antibraconaj, în urma cărora au fost confiscate 6 scule  şi 15 arme de vînătoare.

Orientarea tot mai hotărîtă a economiei naţionale pe calea  dezvoltării durabile a cerut ca IES, conform atribuţiilor, să pună în capul mesei expertizarea ecologică a activităţilor preconizate. Astfel, IES a examinat şi avizat circa 127 proiecte de execuţie, cifră care vorbeşte despre ecologizarea continuă prin apariţia de noi obiective conformate cerinţelor de mediu. Acest domeniu solicită din partea inspectorilor IES o cunoaştere profundă a tehnologiilor, dar şi a cadrului legislativ-normativ, aşa cum, tocmai aici se produc conflictele de interese.

 MG 3486 raport

La compartimentul autorizări şi reglementări au fost examinate şi acordate 150  inventare de emisii de poluanţi în atmosferă şi eliberate 196 autorizaţii, a fost eliberată o autorizaţie de folosinţă specială a apei. În fondul forestier de stat şi cel gestionat de primării au fost eliberate 477 autorizaţii de tăieri şi altele. Ministrul Mediului Sergiu Palihovici a menționat că ”Necătînd la volumul considerabil şi caracterul  intensiv al activităţii, respectarea prevederilor legislaţiei de mediu nu suportă goluri şi solicită în continuare eforturi susţinute instituţional, profesional şi material pentru a le depăşi. Printre acestea trebuie să se regăsească  îmbunătăţirea continuă a eficienţei şi calităţii activităţii IES presupune un şir de măsuri de realizat.  

Inspectoratul este o  instituţie publică responsabilă de protecţia mediului înconjurător, de activitatea ei depinde imaginea pozitivă, omniprezentă, necesară şi de credibilitate administrativă în societate. Pe lîngă activităţile de fond, Inspectoratului, ca gestionar direct al informaţiilor de mediu şi cunoscător al situaţiei ecologice contravenţionale pe teren, îi revine un rol activ în educaţia ecologică a societăţii şi atragerea de segmente sociale în acţiuni ecologice cu caracter de masă. În această ordine de idei susțin propunerea dluiCurarai de a relansa  Concursul naţional „Cea mai salubră, cea mai modernă şi amenajată localitate”, aprobat prin Hotărîrea de Guvern, dar care a fost dat uitării de acum 5 ani. Această Acţiune era o radiografie ecologică a societăţii noastre cu participare masivă şi rezultatele erau foarte bune. ” 
În concluzie, Ministrul Mediului Sergiu Palihovici s-a arătat încrezător că Inspectoratul Ecologic de Stat – instituţie publică preocupată de sănătatea mediului va dă finalitate politicilor şi programelor de mediu, iar pentru soluţionarea problemelor nominalizate ce ar duce la un rezultat efectiv, vor fi mobilizate toate forțele Ministerului Mediului.  

Propunerile  șefului IES V.Curarari pentru consolidarea controlului ecologic.

a) Consider necesar ca toate tipurile de control în domeniul protecţiei şi utilizării resurselor naturale, pentru un management corect,  de atribuit unei singure instituţii cum este Inspectoratul Ecologic de Stat (controlul în domeniul minier, controlul în domeniul piscicol, controlul ecologic în punctele vamale). Ce ar da aceasta? Ar  exclude conflictele de interese, ar optimiza structura şi mijloacele necesare, ar raţionaliza planificarea controalelor. Nu se poate mai mult să activăm din fugă şi  nici nu putem fi echipă de pompieri.

b) O altă problemă. Realizarea reformei instituţionale în domeniul mediului prin reformarea Inspectoratului Ecologic de Stat: delimitarea competenţelor de expertiză ecologică şi autorizări de mediu de activităţile de control şi inspectare ecologică prin crearea Agenţiei de Mediu şi a Gărzii Naţionale de Mediu.Ce ar da aceasta? Ar clarifica de ce răspunde fiecare. Ar permite de răspuns profesionist la întrebările şi problemele puse în faţă. Ar reduce potenţialul de corupere în sistem. Trebuie de ştiut că majoritatea timpului inspectorii îl pierd la birou, unde eliberează avize, autorizaţii etc. acest lucru îi sustrage de la efectuarea controlului cu caracter permanent.. Dacă în anii 2000 Inspectoratul avea  600 de colaboratori, acum suntem mai puţini de 300, dar economia se dezvoltă, apar tot mai mulţi beneficiari de mediu şi nu avem dreptul să slăbim controlul ecologic. 

c) Asigurarea Centrelor Investigaţii Ecologice ale Inspectoratului Ecologic de Stat cu laboratoare ecologice mobile pentru stabilirea gradului de poluare a mediului în regim operativ.

d) Integrarea Inspectoratului Ecologic de Stat în  şirul instituţiilor care desfăşoară activitate în condiţii de risc pentru sănătate şi viaţă conform  Hotărîrii Guvernului nr.331 din 25.05.2012 privind salarizarea funcţionarilor publici.