FOTO/ În aer liber. Sală inedită la un liceu din Orhei, pentru discuţii despre Rezervaţia Orheiul Vechi
Elevii Liceului „I.L.Caragiale” din Orhei au posibilitatea să desfăşoare ore în aer liber despre patrimoniul natural şi cultural al Rezervaţia Orheiul Vechi. Este abordarea inedită a noţiunii de interpretare a patrimoniului, propusă de profesoarele Magdalena Marandiuc şi Mariana Fratea, ca urmare a participării la proiectul „Fortificarea educaţiei ecologice în şcoli. Competenţe şi experienţe de interpretare a naturiiˮ, implementat de Mișcarea Ecologistă din Moldova, cu suportul US Forest Service. Sala în aer liber a fost amenajată graţie finanţării primite de liceu în cadrul Programului de Micro-Granturi al Proiectului sus-menţionat.
Interpretarea patrimoniului înseamnă: proces de comunicare şi transmitere a unui mesaj, atribuire a unei semnificaţii, traducerea faptelor ştiinţifice, proces de educaţie non-formală cu privire la originea, trăsăturile, importanţa unor locuri, resurse, obiecte şi fenomene.Interpretarea poate lua diverse forme. Poate fi personală – excursii cu ghid, evenimente, interacţiune cu localnicii sau non-personală – prin intermediulbroşurilor, panourilor de informare.
Elevii liceului „I.L.Caragiale” din Orhei, datorită participării şcolii în Proiectul „Fortificarea educaţiei ecologice în şcoli. Competenţe şi experienţe de interpretare a naturiiˮ, au aplicat o parte metodele de interpretarea patrimoniului natural chiar în sala în aer liber.
Eforturi comune
Elevii au participat activ în amenajarea sălii, ei au fost cei care, în atelierele şcolii, au pregătit spaţiul şi decorul care va inspira multe alte generaţii să cunoască, să descopere patrimoniul natural al ţării noastre. A fost o activitate unde parteneriatul şi munca în echipa au fost cheia succesului. Produsul final a fost posibil datorită unui important suport din partea administraţiei şcolii, dar şi o deschidere mare a părinţilor şi agenţilor economici din oraş, care au venit cu donaţii de materiale, foarte importante pentru aspectul final al sălii.
„Sala atrage atenția tuturor elevilor și va servi drept un spațiu de meditație, de creație și de colaborare. Toți elevii din instituție abia așteaptă să se bucure de activitățile în aer liber ce vor fi organizate aici”, menţionează profesorii liceului.
Activităţi de cunoaştere
Concomitent cu pregătirile pentru amenajarea sălii în aer liber, la Liceul „I.L.Caragiale” au avut loc mai multe activități educative.Astfel, pentru a-i provoca pe elevi să cunoască în profunzime valoarea Rezervaţiei, au fost organizate lecţii de descoperire, ateliere şi mese rotunde unde au fost puse în discuţie geologia Rezervaţiei, patrimoniul religios şi istoria acestui sit arheologic. Inspirați de informațiile căpătate, tinerii și-au demonstrat competențele prin elaborarea unui pliant despre Rezervația Orheiul Vechi, realizat în limba franceză.
Cine ştie – câştigă…o traistă Eco
Inaugurarea sălii în aer liber a fost una interactivă. Astfel, pe lângă mesajele motivaţionale ale profesorilor, a fost organizată o victorinăpentru a testa cunoștințele elevilor. Răspunsurile corecte la întrebările profesoarei de geografie despre Rezervaţie, au fost răsplătite cu traiste ecologice şi carnete personalizate. Traistele ecologice, sunt un alt produs al proiectului implementat la Liceul „I.L.Caragiale”, fiind realizate de un grup de elevi creativi în timpul activităţii „ArtFormˮ, în cadrul căreia tinerii au gândit şi reprodus prin pictură pe pânză, mesaje ecologice.
Lecţii învăţate
Implicarea Liceului „I.L.Caragiale” în proiectul „Fortificarea educației ecologice în școli.Competențe și experiențe de interpretare a naturiiˮ, a însemnat pentru elevi noicompetențe, experiențe șicunoștințe despre felul în care pot să devină mesageri ai patrimoniului nostru.
Totodată, aceasta a fost o experiență pentru profesori de a genera idei de proiecte și de a obține fonduri pentru implementarea acestora.
„În cadrul acestui proiect, în primul rând am învățat cum se scrie un proiect, cum se raportează, cum se construiește o echipă eficientă. Am învățat să colaborăm cu agenți economici, să construim „poduri”. Am reușit să formăm echipă cu elevii, să fim flexibili și să depășim situații de stres. Am învățat să ne asumăm riscuri și să acordăm o atenție mai sporită comunicării asertive”, a conchis Magdalena Marandiuc, profesoară de limbă franceză, Liceul „I.L.Caragiale”.
Autor: Elena Scobioală
Articolul FOTO/ În aer liber. Sală inedită la un liceu din Orhei, pentru discuţii despre Rezervaţia Orheiul Vechi apare prima dată în Ecopresa.