Produsele eco friendly pot avea și consecințe negative
Potrivit autorilor, avantajele care țin de natura ecologică a produselor îi încurajează pe consumatori să le cumpere, chiar dacă nu ar fi avut strictă nevoie de ele. De asemenea, deținătorii de astfel de produse tind să le folosească mai des sau mai mult decât ar fi folosit produse mai puțin ecologice în același scop. Cercetătorii au numit acest fenomen „efectul de recul” și l-au explicat folosind drept exemplu mașinile hidride:
“Să spunem că deținătorul unui SUV vechi care consumă mult combustibil își cumpără un SUV hibrid, cu un consum redus – clar o versiune mai ecologică a ceea ce avea înainte. În mod normal, șoferul și-ar reduce consumul și emisiile, dacă ar conduce la fel de mult ca înainte. Însă, există dovezi clare care arată că respectivul consumator va folosi o parte din banii economisiți pentru a conduce mai mult (luându-și un job mai departe de casă sau mutându-se mai departe de serviciu, de exemplu). Cu cât este mai pronunțat acest fenomen, cu atât vehiculul hibrid devine mai puțin verde.”
Autorii susțin că fenomenul se aplică și pentru alte produse ecologice, printre care și cele care folosesc tehnologia LED. Deși, în acest moment tehnologia de iluminat este cea mai eficientă energetic, cea mai rezistentă și cea mai puțin poluantă, apariția ei a condus de fapt la o creștere a consumului energetic. Aceasta se întâmplă cu scuza că folosesc produse ecologice, consumatorii au început să folosească becurile LED un timp mai îndelungat decât cel în care le foloseau pe cele incandescente, au început să lumineze mai multe zone și și-au cumpărat produse mai mari (precum televizoare LED cu ecrane imense).
Cercetătorii concluzionează că, astfel, folosirea produselor ecologice s-ar putea dovedi, pe termen lung, în defavoarea societății și a mediului înconjurător.
sursa: green-report.ro